Digicoaches thuiszorg van Antonius
'Voor medewerkers is het een verademing als ze bij ons langs zijn geweest, omdat zij handvatten krijgen waarmee ze verder kunnen.'
Bij Antonius investeren we in de digitalisering van zorg, zodat we kunnen inspelen op de zorgbehoeften van de toekomst. We zetten digitale technologie in om de zorg voor onze patiënten en cliënten te verbeteren en tegelijkertijd de schaarste aan medewerkers en de groeiende zorgvraag te ondersteunen. Dit vraagt om medewerkers die digitaal vaardig zijn. Daarom biedt Antonius digicoaches aan om medewerkers te ondersteunen.
Sylvia, Marian, Annie en Grietje werken als medewerkers thuiszorgservice bij Antonius en zetten zich sinds 2022 ook in als digicoaches voor hun collega’s in de thuiszorg. Sylvia vertelt: ‘’We werden gevraagd om digicoach te worden, juist omdat we al een ondersteunende rol hebben binnen de teams van verzorging en verpleging. We waren meteen enthousiast!’’ Voor hen is het een mooie kans om hun collega’s nog beter te ondersteunen.
‘’Onze medewerkers staan aan het bed en verlenen zorg’’, geeft Grietje aan. ‘’Ze zijn opgeleid om zorg te verlenen, maar de digitale kant is vaak nieuw en ingewikkeld. Bovendien veranderen programma’s en apps voortdurend, waardoor het lastig is om alles bij te houden.’’
Medewerkers kloppen met verschillende vragen aan bij de digicoaches, van brede onderwerpen tot heel specifieke problemen. Annie legt uit: ‘’Soms hebben ze hulp nodig bij de cliëntenadministratie of andere apps waarmee ze werken. Maar ook e-mail kan een uitdaging zijn: hoe verwerk ik alle informatie? Hoe verstuur ik een bijlage? Hoe sla ik documenten op? Daarnaast moeten ze regelmatig notulen maken, waarbij het opslaan uitdagingen met zich meebrengt. Of ze worstelen met wachtwoorden of raken vast in Word of Excel. Kortom, de vragen die we krijgen zijn enorm divers!’’
Voor sommige medewerkers is het spannend om een digicoach om hulp te vragen. Ze voelen zich onzeker en aarzelen om vragen te stellen. Maar volgens digicoach Marian is dat nergens voor nodig. ‘’We merken dat er een drempel is om naar ons toe te komen. Sommige medewerkers verontschuldigen zich meteen, maar dat hoeft echt niet! Iedereen loopt weleens ergens tegenaan – zelfs wij. Je bent absoluut niet de enige.’’
Iedereen is welkom bij de digicoaches, jong en oud! ‘’Als je bij ons komt, nemen we de tijd om samen te kijken naar waar je tegenaan loopt en welke vragen je hebt. Vervolgens zoeken we samen naar de beste oplossing. We geven handige tips en trucs en de medewerker noteert de te volgen stappen, zodat men alles later nog eens kan teruglezen. Voor medewerkers is het een verademing als ze bij ons langs zijn geweest, omdat zij handvatten krijgen waarmee ze verder kunnen’’, zegt Annie. Sommige medewerkers komen vaker terug, maar soms is één bezoekje ook voldoende. ‘’Herhaling is belangrijk. Als medewerkers de stappen blijven herhalen, wordt het eigen.’’
De digicoaches nemen zelf ook het initiatief om medewerkers te ondersteunen. Sylvia vertelt: ‘’We delen altijd een digi-tip in onze nieuwsbrief en houden nieuwe medewerkers goed in de gaten. Nieuwe medewerkers krijgen bij de indiensttreding een introductieboekje mee. Indien nodig nemen we na een tijdje contact op met de medewerker.
Samen werken we bij Antonius aan een werkomgeving waarin technologie zorgverleners ondersteunt, zodat zij de beste zorg kunnen bieden. Want dát is waar het uiteindelijk om draait.